Eduard Vilde, „Pisuhänd“ - omariikluse eelne näitekirjandus
„Pisuhänd“ on eesti kirjanduse paremaid komöödiaid. Teose ideeline põhieesmärk on tõusikluse mentaliteedi mõnede erikülgede avamine, jõukuse- ja kuulsuseiha esiletoomine teatud ringkonna eestlaste, laiemalt aga kunsti- ja seltskonnasuhete temaatika raames. Tõusikluse kultuuripoliitika kõrval käsitleb kirjanik ka spekulatsioone majanduselus.
📸 - Pisuhänd (Ed. Vilde), I rida: Piibeleht - Hugo Laur, Laura - Hilda Gleser, Eduard Vilde (autor), Matilde - Marje Parikas, Teater Estonia 1927. Foto J. & P. Parikas. ETMM _ 4868 Fk 4302/kl, Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum
Maa ja majadega sahkerdav Vestmann, kes linna oli tulnud vene saabastes ja harimatu mehena, on spekuleerimise teel tõusnud suurärimeheks, keda tuntakse Vestmannina Vestmanni uulitsast. Tema peenutsev tütar Matilde paneb kuulsuse-ja võimuihast ajendatuna oma insenerist abikaasa Sanderi romaani kirjutama. Insenerinagi abitu Sander pole aga suuteline ühtki mõistlikku rida kirjutama. Küll oli ta karjeristina esitanud oma loomingu pähe „laenatud“ värsse ja nii Matilde võitnud, tolle kirjanduslikke ambitsioone ning auahnust kehutanud. Oma naha päästmiseks ostab Sander koolivennast kirjanikult Tiit Piibelehelt, kelle teoseid neis sisalduva kriitika tõttu seltskond ei aktsepteeri, käsikirja, seab kuidagi selle lõpu moekohaseks ning saabki loodetud esimese auhinna.
📸 - "Pisuhänd" (Eduard Vilde). Stockholmi Eesti Teater 1965. Mathilde - Signe Pinna, Ludvig Sander - Edmar Kuus. Fotorepro., ETMM _ Fk 1289/d, Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum.
„Pisuhänd on ehtsalt komöödiapärase süžeega näidend, milles intriig areneb huvipakkuvalt järjest keerulisemate situatsioonide suunas. Vaimukas dialoog on täis mõttesädelust, kannab hoogsalt tegevust edasi ning on karakteripärane. Mitmed näidendi repliigid on sententsidena rahva kõnepruuki läinud.
(Eesti kirjanduslugu 2001, lk 145-146)
🎦 - Telelavastus. Pisuhänd 1981 - (ERR, Jupiter)
Osades Aarne Üksküla, Jüri Krjukov, Urmas Kibuspuu, Anne Paluver, Elle Kull, Salme Reek jt.